Proč ve výhradním zastoupení?

Výhradní zastoupení neboli lidově řečeno exkluzivita je stále ještě v této době některými klienty zavrhována. Bohužel to z velké části pramení z jejich neinformovanosti a také třeba nedůvěře k realitní kanceláři, případně z důvodu předchozí špatné zkušenosti. Renomovaná realitní kancelář dnes však nepracuje bez vyvážené zprostředkovatelské smlouvy, a to v 90% smlouvy o výhradním zastupování klienta.

Co to tedy znamená?
Jednoduše řečeno, jedna nabízená nemovitost, jedna realitní kancelář. V ČR si ještě dnes lidé myslí, že čím více realitních kanceláří jim bude nabízet jejich prodávanou nemovitost a nebudou se tzv. vázat, tím je větší šance na úspěch. Bohužel faktem je, že je tomu přesně naopak. V zahraničí je “exkluzivita” zcela standartní a běžná a nikdo neuvažuje, že by tomu mělo být jinak. Ze zkušeností a statistik vědí, že prodej jednou realitní kanceláří je v každém ohledu lepší, rychlejší a s kvalitnějším servisem jak pro prodávajícího, tak i kupujícího.

V následujícím textu bychom Vám rádi osvětlili některá úskalí prodeje bez smlouvy, případně bez výhradního zastupování a naopak výhody “exkluzivity”.

Prodej nemovitosti bez smlouvy

Spousta lidí má názor takový, že je to pro ně výhodnější, nechtějí se vázat a případně ještě zadají prodej své nemovitosti více realitním makléřům. Neuvědomují si však fakt, že vzhledem k tomu, že nemají s makléřem žádnou písemnou smlouvu, nejsou stanovené žádné limity ceny, žádná písemná úmluva o ceně servisu, který poté budou platit a jaký rozsah služeb za tu cenu dostanou.
To je samozřejmě velmi nebezpečné. Takovouto zakázku kvalitní makléř a skutečný odborník ani nenabere do svého portfolia a pokud se s klientem nedomluví, raději odmítne. Tzv. makléř začátečník nebo nekvalitní “garážový makléř” naopak po takovéto zakázce ihned skočí. Bohužel se často stává, že pak takový makléř, v honbě za vidinou provize a úspěchu před dalším konkurenčním makléřem, nevyjednává vůbec o ceně v zájmu klienta, ale naopak snižuje cenu neúměrně a cena nemovitosti klesá a klesá.

Je téměř pravidlem, že inzerce takové nemovitosti je pak spíše podřadná a se špatným popisem a fotografiemi. To víc zájemců prodávajícímu v žádném případě také nepřiláká.

Vzhledem k tomu, že takový makléř nemá žádnou jistotu, že dostane za svoji práci zaplaceno, neinvestuje do inzerce a propagace nemovitosti tolik prostředků, je neustále pod tlakem, nikdy nemá na klienta čas a samozřejmě nepracuje nikdy tak kvalitně jako renomovaný a zkušený makléř. Často si také prodávající stěžují, že nemají žádné informace, stejně tak zájemci o koupi nemovitosti jsou špatně informováni. Stává se, že pokud zájemce zavolá makléři nabídky, ten nejdříve vůbec zjišťuje stav prodeje a neví, jestli není náhodou už nemovitost prodaná, neví konkrétní informace o nemovitosti atd. To samozřejmě nebudí moc velkou důvěru u potencionálních kupců.

Podle pravidel některých webových portálů by správně neměl takový makléř ani nabídku prezentovat. Těžko tento člověk může prodávajícímu něco vůbec garantovat. V případě jakéhokoliv zádrhelu v realitním obchodu se pak od všeho distancuje. Od toho se bohužel odvíjí spousta špatných zkušeností klientů a bohužel to vrhá i špatné světlo na kvalifikované makléře a renomované a seriózní realitní kanceláře. Vzhledem k tomu, že nemá klient s makléřem žádnou smlouvu, nemůže ani v případě jakéhokoliv poškození při prodeji žádnou škodu uplatňovat. Neboli pro prodávajícího je tento vztah silně nevýhodný, přestože se zdánlivě jeví jako bezrizikový.

Prodej nemovitosti se smlouvou o výhradním zastoupení

Certifikovaný a zkušený makléř naopak díky smlouvě o výhradním zastoupení klienta jedná vždy v zájmu klienta a řídí se smluvními podmínkami, které si předem ujednal s klientem v písemné smlouvě o zprostředkování. Má více potřebného času na přípravu zakázky, není pod takovým tlakem a proto má čas prověřit veškeré právní vztahy týkající se nemovitosti a také i díky uzavřenému smluvnímu vztahu může do prezentace nemovitosti investovat více prostředků, vložit více své invence. Zpravidla je taková nabídka daleko kvalitněji prezentovaná - s lepším popisem a fotografiemi, což přiláká více zájemců. Dále pravidelně klienta informuje o stavu zakázky a vždy zná aktuální stav prodeje. To vždy budí více důvěry potencionálních zájemců. V případě nalezení kupujícího odvede přesně dohodnuté realitní služby a ve výši, kterou si s klientem dříve ujednal.

Jedině takový makléř může být garantem úspěšného, seriozního a rychlého prodeje nemovitosti.